Možná budete překvapeni, kolik toho o vás e-mailová služba Google – a další – ví.
Většina lidí ví o souborech cookie, které je sledují na webu, ao praktikách vyhledávání Google , které narušují soukromí , ale věděli jste, že e-mailová služba Google, Gmail, také shromažďuje velké množství dat?
Na to se uživatelé iPhonů nedávno zaměřili, když Gmail zveřejnil svou aplikaci „štítek ochrany osobních údajů“ – vlastní deklarovaný rozpis dat, která shromažďuje a sdílí s inzerenty v rámci nového ustanovení o Apple App Store.
Podle štítku mohou ti, kteří udělují příslušné oprávnění aplikaci Gmail pro iOS , očekávat, že Google bude sdílet informace včetně jejich přibližné polohy, ID uživatele – identifikátoru používaného k jejich anonymnímu sledování – a údajů o reklamách, které si prohlíželi online s inzerenty. Pro analýzu se používá více dat – slovy Google „k budování lepších služeb“ – včetně historie nákupů, polohy, e-mailové adresy, fotek a historie vyhledávání.
Gmail je zdaleka nejoblíbenější e-mailová služba s více než 1,5 miliardami aktivních uživatelů, ve srovnání se 400 miliony používajícími Microsoft Outlook a 225 miliony přihlášenými k Yahoo Mail.
Přestože Google přestal v roce 2017 skenovat obsah e-mailů za účelem přizpůsobení reklam, v loňském roce společnost začala zobrazovat nákupní reklamyv Gmailu. A stále skenuje e-maily, aby usnadnil takzvané chytré funkce, jako je možnost přidávat rezervace dovolené nebo doručení přímo do vašeho kalendáře nebo automatické doplňování návrhů.
Každý způsob, jakým komunikujete se svým účtem Gmail, lze sledovat, například data a časy, na které posíláte e-maily, s kým mluvíte a témata, o kterých se rozhodnete psát, říká Rowenna Fielding, zakladatelka poradenské společnosti v oblasti ochrany osobních údajů Miss IG Geek.
Jak Google používá vaše data
Velká část informací shromážděných Gmailem a sdílených s inzerenty jsou metadata – data o datech. Pokud však přenášíte soubory cookie z jiných služeb Google, vaše aktivita může být korelována nebo „otisky prstů“ z přidružených produktů, jako jsou Mapy Google a YouTube. „Gmail se stává oknem do celého vašeho online života díky tomu, jak široká a hluboká je jejich architektura dohledu,“ říká Fielding. „Prakticky vše, co děláte online, se vrátí zpět do Googlu.“
Google tvrdí, že žádné z údajů shromážděných při skenování e-mailů pro informace o nákupech, sledovacích číslech doručení a rezervacích letů se nepoužívá k reklamě, ale jak říká Andy Yen, zakladatel a generální ředitel zabezpečené e-mailové služby ProtonMail: „Faktem zůstává, že Google vede záznamy těchto událostí a bez ohledu na ně je zaznamená.“
Část problému spočívá v nedostatečném vymáhání právních předpisů v oblasti shromažďování a sledování e-mailových dat. Většina lidí si uvědomuje sledování při návštěvě webových stránek kvůli regulaci, jako je směrnice EU o ochraně soukromí v elektronických komunikacích a obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR).
„Lidé jsou si vědomi souborů cookie kvůli zákonu na ochranu soukromí a dat – který uvádí, že umístění sledovačů na vašem zařízení vyžaduje váš souhlas a máte právo být informováni o tom, co se děje s vašimi údaji,“ říká Fielding. "V Evropě tato ochrana zahrnuje také sledování e-mailů, ale v této oblasti nebylo příliš vymáháno."
Gmail vs jiné e-mailové služby
Ostatní běžní poskytovatelé e-mailu nejsou o mnoho soukromější. Stejně jako Gmail je i Outlook od Microsoftu zabudován do firemního ekosystému a integrován s ostatními službami. „Jakýkoli mainstreamový účet na spotřebitelské úrovni je zdarma pouze v tom, že za něj neplatíte penězi, ale daty,“ říká Fielding. „Microsoft říká, že se nedívá na obsah e-mailů v aplikaci Outlook, aby vám mohl zobrazovat reklamy, ale je otevřený ohledně shromažďování a používání metadat o aktivitě uživatelů ve všech svých službách pro reklamu.“
Gmail je také nejvýkonnějším sběratelem dat, říká Yen. Říká, že štítky ochrany osobních údajů pro iOS ilustrují „výrazný rozdíl“ v přístupu ke shromažďování dat mezi aplikací Gmail a ostatními poskytovateli e-mailu. „Outlook a Yahoo shromažďují mnohem více, než potřebují, ale ani oni nedosahují tak daleko jako Gmail tím, že shromažďují údaje o poloze a historii nákupů.“
Odborníci na ochranu soukromí často říkají, že pokud za produkt neplatíte, jste produktem vy, a pokud jde o Google, je to „nepochybně případ“, říká Yen. „Obchodní model společnosti Google je založen na zpeněžení dat, která shromažďuje od uživatelů, především za účelem jejich prodeje skutečným zákazníkům společnosti Google – inzerentům... Gmail tvoří jednu část této infrastruktury pro shromažďování dat.“
I když je pravda, že Google absorbuje vaše data, Jon Callas, ředitel technologických projektů v americkém obhájci ochrany soukromí Electronic Frontier Foundation, říká, že nejinvazivnější sledování přichází prostřednictvím e-mailových obchodníků, nikoli poskytovatelů služeb. „Vzhledem k tomu, že Google je jednou z největších světových reklamních společností, je úzce zapojen bez ohledu na to, jakou e-mailovou službu používáte.“
Tyto typy e-mailů – od firem nabízejících produkty a služby – může odesílatel sledovat, ať už jste se vědomě zaregistrovali nebo ne. Data zasílaná zpět e-mailovým obchodníkům zahrnují, zda jste e-mail otevřeli, jak dlouho a na které odkazy jste klikli.
Callas vysvětluje: „Když načtete obrázky na dálku, lidé, kteří odeslali e-mail, zjistí, že jste zprávu četli, čas, kdy jste ji četli, a přibližnou polohu vaší síťové adresy.“
Tyto „obrázky“ se často skládají z jednoho pixelu a jsou pouhým okem neviditelné. Callas říká, že nejlepším způsobem, jak se chránit před tímto tajným typem sledování, je nastavit svůj e-mail tak, aby ve výchozím nastavení nenačítal obrázky nebo vzdálený obsah.
Uzamkněte svůj Gmail nebo zvolte alternativu zaměřenou na soukromí
Dalším problémem s Gmailem a podobnými službami je podle obhájců ochrany osobních údajů nedostatek end-to-end šifrování. Tato úroveň zabezpečení zlatého standardu, kterou používají aplikace pro bezpečné zasílání zpráv, jako je Signal a WhatsApp, stejně jako e-mailové služby včetně ProtonMail a Hushmail, znamená, že nikdo nemá přístup k obsahu vašich e-mailů, dokonce ani poskytovatel. Poskytuje vám také jistotu, že e-mailová služba nemůže prodat vaše data inzerentům.
Tato úroveň zabezpečení a soukromí je však často na úkor funkcí, na které jsou lidé v Gmailu zvyklí, jako je integrace s aplikacemi včetně Kalendáře Google.
Někteří odborníci se však ptají, zda je pro e-mail nutné šifrování end-to-end, když lze pro soukromou a pohodlnou komunikaci použít aplikace jako WhatsApp a Signal. A jak říká Callas: „Služba ProtonMail je šifrovaná, ale aby byla účinná, musí obě strany používat nějakou formu šifrovaného e-mailu.“
Takže se musíte zbavit Gmailu? Pokud mnoho z výše uvedeného zní chaoticky a děravě, můžete zvážit poskytovatele, jako je ProtonMail, aby poslal e-mail ostatním pomocí podobně chráněné služby, nebo Signal, který zajišťuje, že komunikace je na obou stranách šifrována end-to-end.
A pokud vás neznepokojují zvyky společnosti Google shromažďovat data, můžete svůj názor upravit poté, co použijete funkci kontroly soukromí a zkontrolujete tranši dat, která o vás uchovává. Existuje však mnoho možností, jak omezit data, která o vás jejich služby shromažďují. Kromě toho Fielding doporučuje blokovat online trackery napříč dalšími službami Google pomocí nástrojů, jako je Privacy Badger nebo Ghostery.
Pokud máte iPhone, je možné zamknout Gmail ještě více tím, že se vyhnete aplikaci Google a budete se držet vlastního poštovního klienta Apple, nebo otevřete svůj e-mail přes prohlížeč Safari.
Ačkoli to nemusí nabízet stejnou úroveň funkčnosti, Fielding říká: „Používání Apple Mail je postupným vylepšením používání aplikace Gmail, protože obchodní model společnosti Apple není tak silně závislý na datech a reklamních technologiích jako Google.“